Het belang van nutritie

Samenvatting
Nutritie is het geheel van processen dat ons organisme toelaat alle nutriënten uit voeding op te nemen die nodig zijn voor de goede werking en groei van het lichaam. Raadpleeg onze infografiek voor meer info over de verschillende voedingsstoffen die we nodig hebben.

Voeding als bron van nutriënten

We eten om te leven, maar ook omdat we er plezier in vinden. De voedingsmiddelen die we innemen, leveren essentiële voedingsstoffen of nutriënten aan, die cruciaal zijn voor de goede werking van het organisme. Daarom is het belangrijk om te kiezen voor gevarieerde, evenwichtige voeding, en om overdaad te vermijden. Onze behoeften evolueren overigens doorheen de jaren en houden verband met onze levensstijl.

 

Van voedingsmiddelen tot nutriënten

De voedingsmiddelen die we innemen, doorlopen ons hele spijsverteringsstelsel, te beginnen bij de mond. Voedingsmiddelen worden in eerste instantie verteerd door het organisme, en worden opgesplitst in nutriënten. We onderscheiden macronutriënten, waarvan de behoefte relatief hoog ligt, en micronutriënten, waarvan we kleinere hoeveelheden nodig hebben. Het proces van absorptie laat het organisme toe de nutriënten op te nemen in het bloed.

Zo kan ons hele lichaam van de nodige energie, vitamines en mineralen worden voorzien.

 

Macronutriënten

  • Koolhydraten

Koolhydraten vormen de voornaamste energiebron voor het lichaam en kunnen opgedeeld worden in meerdere categorieën: Enkelvoudige koolhydraten (zoals lactose, glucose of fructose), en complexe koolhydraten. In de categorie complexe koolhydraten onderscheiden we de verteerbare koolhydraten (zoals het zetmeel in aardappelen) en de onverteerbare koolhydraten, vezels.

Gemiddeld 50 tot 55 % van de dagelijkse energie-inname moet bestaan uit koolhydraten, waarvan 25 tot 30 g vezels.

  • Vetten

Vetten vervullen verschillende belangrijke rollen in het organisme. Ze leveren energie aan, bevorderen de opname van vetoplosbare vitamines en zijn bepalend voor de structuur van celmembranen, het immuunsysteem en de ontwikkeling van de hersenen. De kwaliteit van die vetten hangt af van de mate waarin hun vetzuurketens zijn verzadigd. Voedingsmiddelen die rijk zijn aan onverzadigde vetzuren (zoals vette vis), kunnen bescherming bieden tegen cardiovasculaire aandoeningen. De consumptie van voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan verzadigde vetzuren doet daarentegen het risico op dergelijke aandoeningen toenemen.

20 tot 30 % van onze totale dagelijkse energie-inname moet bestaan uit vetten, met een maximum van 35 %.

  • Eiwitten

Eiwitten of proteïnen leveren de aminozuren aan die nodig zijn voor de groei en de instandhouding van het organisme. Onder de 20 bestaande aminozuren, tellen we er 9 die als essentieel worden beschouwd, aangezien we ze uit onze voeding moeten halen. Eiwitten kunnen van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn, maar alleen voedingsmiddelen van dierlijke oorsprong of op basis van soja kunnen alle essentiële aminozuren aanleveren.

15 % van onze totale dagelijkse energie-inname moet bestaan uit eiwitten, met een maximum van 25 %.

  • Water

Water is een essentiële voedingsstof. Het is cruciaal voor het transport van de voedings- en afvalstoffen in het lichaam, de goede werking van het metabolisme en de regeling van de lichaamstemperatuur. Een volwassen lichaam bestaat gemiddeld voor 60 % uit water. Het is met andere woorden het voornaamste bestanddeel van het lichaam.

De aanbevolen hoeveelheid water per dag bedraagt voor volwassenen tussen de 1,6 en 2 liter water. 

 

Micronutriënten

Micronutriënten – mineralen en vitaminen – zijn net zo belangrijk als macronutriënten.

  • Mineralen 

Elk mineraal speelt een specifieke rol. En er bestaan tal van mineralen, waaronder ijzer, calcium en magnesium. Voor elk mineraal geldt een specifieke gemiddelde dagelijkse behoefte (zie infografiek).

  • Vitamines

Net als mineralen bestaan er ook tal van vitamines, die elk een specifieke rol vervullen. We onderscheiden twee groepen: vetoplosbare vitamines (A, D, E, K) en wateroplosbare vitamines (C, en de B-groep). Voor elk van de vitamines gelden specifieke aanbevolen dagelijkse hoeveelheden (zie infografiek).

 

Raadpleeg onze infografiek voor een visuele voorstelling van voedingsstoffen, de voedingsmiddelen die ze kunnen aanleveren en de behoeften aan elk nutriënt. Gratis te downloaden via de link rechts.